pátek 1. května 2015

Myši | Knižní recenze

Název: Myši
Originální název: Mice
Autor: Gordon Reece
Překlad: Dana Vlčková
Počet stran: 264
Nakladatelství: Jota

Máte chuť na výborné psycho? Tahle knížka vás dostane.
Každému jednou dojde trpělivost aneb jak myš chytila kočku...

Shelley Riversová si ve svém mladém životě prošla mnoha těžkostmi. Táta je opustil a neprůbojná dívka si později prošla tvrdou šikanou, jež mohla skončit smrtí. Shelley vyvázla se zjizveným obličejem i duší, přestěhovala se s mamkou do domu daleko od civilizace a do školy už nechodí - učí se doma. Už se pomalu zdá, že se jejich život srovnává a dává do pořádku, když nastanou dívčiny šestnácté narozeniny a ona udělá něco strašného... Něco, co zásadně poznemaná jejich životy, něco, z čeho mrazí a je jisté, že už nikdy nic nebude jako dřív...



Knížka začíná poměrně (vskutku jen poměrně) obyčejně. Shelley a její matka Elizabeth jsou dvě neprůbojné ženy, které mají strach čelit světu, chodí se skloněnou hlavou a skrývají se v díře v lese jako myši. Obě si prošly řadou těžkých věcí, a ačkoliv nežijí zcela běžně, zdají se být zkrátka jako maličká rodina s problémy.

V průběhu knihy se to ale začíná měnit. Během četby jsem si začala uvědomovat, že se tohle všechno mění, že je Shelleyin čin tuze ovlivnil. Dvě hlavní postavy se mění, přirozeně a téměř nepozorovaně, ale v důsledku v drtivých rozměrech, ze kterých jde mráz po zádech...

"Třeba je to jenom myší život, ale je to dobrý život, je to bohatý život, je to nádherný život."

Celkově je kniha právě taková - nahání mráz do zad. Rozečetla jsem Myši a očekávala jsem od nich hodně, očekávala jsem skvělou knihu, ale dostavilo se toho mnohem víc. Tahle kniha je brilantní, úžasná a dokonalá!

Rozečetla jsem a jen těžko se přestávalo. Četla jsem a četla dlouho do noci, usínala v obývacím pokoji s rozsvícenou lampou, protože jsem byla z knihy natolik rozrušena, že jsem se neodhodlala dojít do svého pokoje, ba ani uhasit žízeň, která mě celý večer tížila. To byl ale teprve začátek, kniha mě pohlcovala stále víc, nutila mě k tisícerům myšlenek, až jsem zcela podlehla paranoie a noc po dočtení jsem strávila se sestrou  v jedné posteli.

"To je prokletí matek, napadlo mě, jsou odsouzeny prožívat bolesti svých dětí stejně silně, jako by šlo o jejich vlastní."

Ano, kniha mi zabrala jen dva večery, (čekání z prvního na druhý bylo nesnesitelné), ale zaznamenala toho ve mně tolik, že tuším, že ji budu ještě hodně dlouho nosit v hlavě. Zdálo se mi, jako kdyby mě kniha měnila, ovlivňovala všechno, co ve mně bylo, obrátila proudy mého myšlení úplně jinými směry a na dlouhé hodiny přestal svět dávat smysl, nebyla jsem si už ničím jistá, ani stropem nad hlavou.

Autor vás nenechá spát. Zdá se, že už nemůže ničím překvapit, ale on to udělá znovu a znovu, donutí tajit dech a napíná vás až do posledního slova. Možná vám, tak jako mě, vypěstuje dočasnou závislost na svých řádcích.

""Lidé se někdy zčnou v Macbethovi nahlas smát při těch nejhroznějších scénách," řekl mi jednou Roger."Proč?" zeptala jsem se."Protože hrozné věci jsou legrační."



Je to jedna z těch knih, u které jsem se chvěla, valila oči a horlivě obracela stránku za stránkou a odvracela pohled jen v případě, že mě vyděsil vítr, jenž zavlni dveřmi. Něčím ve mně hnula, byla živá a skutečná, chladná a děsivá, zkrátka jedna z těch, které zanechají stopu, očurají si vás jako patník a asi na čas zůstanou vaší součástí. Nebo vy její. Vdechne vás a vy vdechnete ji.

Nemohu se přihlásit jako fanynka thrillerů, ale tento je výjimečný. Tahle kniha je prostě perfektní a nenajdu nic, co bych jí vytkla. Dostala mě a jestli jsem si ještě něčím jistá, pak to, že vás určitě dostane taky. Přečtěte si ji a neodtrhávejte se - nebudete litovat. Já si ji dovoluji označit jako zatím jednu z nejlepších knih roku 2015.

100%
Tip: Kniha se dá aktuálně zakoupit všude velmi levně - za méně než 50,-.




2 komentáře :

  1. Takéto knihy, ktoré v človeku vyvolajú presne tento pocit... aj by som povedala niečo v zmysle, "kiež by ich bolo viac", ale potom by zase neboli také vzácne. Nečítala som ju, ale vau, vyzerá to dobre.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano. :) Některé knížky opravdu překvapí.
      Je to dobré, doporučuji.

      Vymazat

Za každý komentář Vám mnohokrát děkuji.

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML