NikaRoovy jinde:

neděle 12. dubna 2015

Linky důvěry - ano či ne?

"V průběhu dospívání vždycky přijde taková ta chvíle, kdy vám svět připadá více či méně bezúčelný. Kdy na vás hrůza reality dolehne tak, jako by na vás něco spadlo z nebe. Něco velkého, třeba piano nebo lednička..." říká Sarah Moore Fitzgeraldová ve své knize Jablečný koláč naděje. (>>) Někdy jsme na tuhle tíhu ale úplně sami a netušíme, kam se obrátit. Slyšeli jste už o linkách důvěry?

Tuším, že pravděpodobně ano. Ale také tuším, že většina z vás tuto možnost v zlých časech doopravdy nevyužila. Možná jste byli na pochybách, či je to dobrý nápad, možná vás nenapado, že by vám cizí člověk mohl nějak pomoc.

Rozhodla jsem se proto podělit o svou zkušenost s telefonátem na jednu z linek důvěry.


Předtím

Byla to špatná doba. Cítila jsem se v nitru tak bezcenná a zničená, jako již dlouho ne. Zdálo se mi, že se svět bortí, že já jsem pod tím vším kamením, které padá, a není nikdo, kdo by mě mohl zachránit. Chtěla jsem volat o pomoc, ale komu? 

S rodinou to poslední měsíce bylo hodně špatné. Máma se odstěhovala, táta mi každou chvílí dával najevo, jak jsem k ničemu a jak je ze mě zklamaný, já jsem si svou bolest vylila pomocí vzteku na všech ostatních a žila jsem v domnění, že můj nejlepší kamarád mě nesnáší. K tomu tu byla pravděpodobnost, že jsem možná nemocná a nepůjde to vyléčit. Ruku jsem měla pořezanou a zlobila se na sebe, že jsem do toho zase spadla. Byla jsem sama, krvácelo mi zápěstí, svět o mě nestál a já jsem se hluboce nenáviděla. 

Tak jsem se rozhodla přistoupit na poslední řešení, které jsem měla v záloze. Podívala jsem se na mobil a můj pohled strnul na čísle, které jsem tam měla uložené už hodně dlouho. Po dlouhých minutách jsem překonala strach a vytočila číslo Linky důvěry.

Symbolicky je autorem fotografie zmíněný kamarád.

Rozhovor

Zvedla to nějaká paní a pozdravila mě. Pozdravila jsem jí také a pak jsem mlčela. Proběhla mi hlavou myšlenka, že tohle mlčení je hloupé, že ta paní na mě bude doléhat, ať mluvím, že jí budu připadat nemožná, tak jako všichni, když se ukáže, že neumím komunikovat. Ale to se nestalo. 

Ukázalo se, že v Linkách důvěry sedí lidé, kteří tam mají být. Lidé, kteří vás chápou. Kteří ví, že možná potřebujete čas, abyste začali mluvit a kteří vás k tomu dovedou. Nespěchala. Řešila se mnou všechno, co mě trápilo, a ačkolivjsem se nejprve ostýchala, postupem času jsem jí vychrlila všechny své pocity a vyprávěla o všem, co se stalo.

Bylo příjemné slyšet, že mě někdo poslouchá, že někoho zajímám, že se mi někdo snaží pomoct. Už jen tohle samo o sobě ve mě vzbudilo lepší pocit. Paní mi dokonce přispěla radami, jak se se všemi problémy vypořádat a nabídla, že můžu přijít přímo na místo nebo klidně zavolat znovu. Nikdy jsem nemluvila s nikým, kdo by mě skoro neznal a přitom mi dovedl pomoci tak, jako nikdo...

Potom

Poslechla jsem všechny rady, které mi paní z LD udělila. A teď? Moje máma je zpátky doma a moje rodiče už se skoro vůbec nehádají. Mezi mnou a kamarádem jsou stále jizvy, které zahojí jen čas, ale zašili jsme rány na našem vztahu a snažíme se to spravit. Mám své cíle a sny, kterých se držím, už zase doopravdy a s naplněním píšu. Můj život není dokonalý, ale už není ani na spadnutí. Odhodila jsem piano, které mě tlačilo k zemi a jen potřebuji ošetřit všechny rány. Věřím, po čase opravdu věřím, že to bude dobré.

"S'lúbila si, že budeš iná ako predtím, a tak si si prefarbila vlasy..."


Zhodnocení

Nikdy jsem Linkám důvěry nedůvěřovala a nenapadlo mě, že by mě mohli ti lidé pochopit. Že by mi mohli pomoct. Ale teď jsem vážně šťastná, že jsem se tam rozhodla zavolat. 

Není to zvláštní? Ta žena zlepšila můj život o tolik a já ani neznám její jméno. Nic za to nechtěla. Nic jsem nemusela dát. Zkrátka mi pomohla, chápala mě a nenAstala ani vteřinka během rozhovoru, kdyby mi přišlo divné, že s ní mluvím.

Lidskost. Lidskost a touha ostatním pomoci mě fascinuje a právě díky této zkušenosti jsem si uvědomila, že stále existuje.

K závěru

Až vám někdy svět bude připadat více či méně bezúčelný, až budete mít pocit, že na vás spadlo něco těžkého a budete si připadat na všechno sami, určitě nad tímto řešením alespoň popřemýšlejte. Možná vám to pomůže tak, jako to pomohlo mě. A pokud vám nebude stačit rozhovor, můžete využít i setkání na místě přímo s psychoterapeuty nebo psychology, svá centra mají LD rozmístěna po celé republice.
Nakonec přidávám odkaz na ČAPLD - Českou asociaci pracovníků linek důvěry, na jedno z jejichž center jsem se obrátila.


Linky důvěry? Za mě tedy protentokrát velké ANO.






15 komentářů :

  1. Wow, obdivuji tě, že si takto dokázala napsat o své minulosti. Muselo to být hodně těžké. Já však bohužel osobně neznám nikoho, kdo by v dobrém úmyslu použil linku bezpečí. Mí pubertální známí ji využívají jen k pobavení a ztrapnění lidí na druhé straně hovoru. Což mě mrzí, protože vždy se najde člověk, který v té minutě potřebuje pomoct ......
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, to je smutné. Dovedu si představit, že ti lidé pak musí být unavení ze všech těch telefonátů a leckdy jim možná nemusí zbýt ta energie, aby někomu skutečně pomohli. Puberta holt dělá spoustu děsných věcí...

      Děkuji. :)

      Vymazat
  2. Linka dôvery je dobrý spôsob. Ja keď som mala problémy, písala som na chat linky Bezpečia a na tú chvíľu mi to pomohlo. No po dlhšom čase čo som stratila úplne kontrolu nad sebou sa stal zlom a naučila som sa zvládať život sama. :)

    http://in-my-black-dreams.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, dříve jsem taky byla v také situaci. :)

      Děkuji za komentář. :)

      Vymazat
  3. Na každého to jednou může přijít, zvládla jsi to úžasně! Já kdysi taky na linku důvěry volala... ale já to měla jako praxi. V rámci výcviku telefonické krizové intervence jsme si sami měli vyzkoušet, jaké to je na linku volat. A zda nám to, co nám bylo řečeno, pomohlo. Já nakonec na lince nikdy nedělala, ale můžu říct, že ten výcvik trval několik víkendů, byl docela náročný, probrali jsme spoustu témat, zkoušeli jsme si různé dialogy... učili jsme se i mlčet :-) Protože pro většinu z nás to bylo docela náročné... také nám to přišlo zpočátku trapné... každý člověk má asi tu automatickou představu, že ticho je třeba zaplnit. Na závěr byly zkoušky... ale na ty jsem já už nešla, protože jsem se nakonec rozhodla, že pro práci na lince nemám tu správnou empatii. A navíc holky - studentky psychologie měly mnohem lepší předpoklady. Ale ten výcvik mi rozhodně pomohl si spoustu věcí uvědomit a chovat se k lidem v nesnázích trochu empatičtěji a šikovněji :-) Rozhodně bych LD neodmítala jako pomoc v nouzi... je to podle mě ta nejlepší pomoc, protože je od odborníků a anonymní... a mnohdy se člověk mnohem lépe otevírá anonymně neznámým lidem... a tady se mu může dostat i dobré rady.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní jako zajímavá praxe. :)
      To ano, i když sama jsem měla jistzé pochybnosti, dokud jsem sama nezavolala. Ovšem určitě v tom nyní vidím dobrou věc.
      Děkuji za komentář. :)

      Vymazat
  4. Krásný článek! :)
    Sama na to momentálně nejsem nejlépe, vlastně mě tíží deprese, procházím opravdu hrozným obdobím života. Cítím se bezcenná a sama, jak jsi psala i ty. A o Lince důvěry vím, vím, že je tady ta možnost, ale nikdy jsem neměla odvahu napsat.
    Matka mě děsí, že když tam napíšu/zavolám, tak mě určitě odvedou do děcáku. Otec se mi vysmívá, že bych to stejně nikdo nedokázala tam napsat.
    A tak zatím nic. Vždycky jsem měla na své problémy úžasného kamaráda. Obávám se, že teď už i tohle je minulost. Možná prostě každou chvílí dojdu do konečného bodu, kdy už mi nezbyde nic jiného než zavolat.
    Samozřejmě, že se toho bojím, kdo to když tak zvedne. Ale čtu, že tohohle se nemusím bát. To je fajn.
    Vážně, tvůj článek mi moc pomohl :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Linky důvěry jsou anonymní, takže pokud sama neřekneš své jméno, nikdo nezjistí, kdo jsi. :) Pokud máš strach volat, můžeš taky poslat email. :) Nicméně osobně jsem byla s mamkou i na psychiatri kvůli depresem apod., takže situace, že by tě někdo mohl odvést určitě nehrozí.
      Ať se rozhodneš jakkoli, držím ti palce, ať se z toho dostaneš, jakýmkoli způsobem. Jen věř, že všechno bude dobrý - ono bude. :)
      Moc mě těší, že článek pomohl. :)

      Vymazat
  5. Krásný článek. Taky jsem na ZŠ párkrát na linku důvěry volala, protože jsem měla problémy ve škole, o kterých jsem se doma bála mluvit a mohu potvrdit, že jsou moc hodní a umí naslouchat. Ono je sám o sobě skvělý už jen ten pocit, že se člověk někomu svěří, že o jeho trápení někdo ví...
    http://augustine.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  6. Krásně napsaný článek:)
    Linku důvěry použila moje kamarádka, která na tom byla opravdu špatně, rodiče se jí rozváděli, kluk ji nechal, problémy ve škole a vše se postupně navalovalo. Nakonec se dokopala k tomu, že tam zavolá. Ona se s tou paní i setkala a moc jí pomohla. Teď už je vpohodě, má svělého kluka a netrápí se kvůli hloupostem:)
    Moc tě obdivuju že si tam zavolala a je super, že už si vpohodě a nemáš problémy s kamarádem:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji. :)
      To je skvělé, že i tvé kamarádce takhle pomohli. :)

      Vymazat
  7. Ačkoliv se nejedná o moc veselé téma, je to krásně napsané. A ještě lepší, že ses dočkala šťastného konce.
    Měla jsem v životě to štěstí, že jsem na linku důvěry nikdy nemusela obracet, ale je skvělé, že tuto možnost v Česku máme. :)
    www.verunkanacestach.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Jednou jsem měla doma tak velké problémy, že jsem si nevěděla rady, a tak jsem zvedla telefon a zavolala jsem tam... V tu dobu mi volala mamka a pořád jí to hlásilo, že je to obsazené. Když došla domů, ptala se mě, s kým jsem volala tak dlouho. Řekla jsem jí to, a nic si z toho nevzala.... Vynadala mi ještě, že to řeším z nějakou cizí babou... Potom jsem měla strach si říct o pomoc... A ke článku - zajímavé téma, hezky zpracované :) Možná to někomu pomůže :))

    OdpovědětVymazat

Za každý komentář Vám mnohokrát děkuji.

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML