Volání netvora | Knižní recenze

Název: Volání netvora
Originální název: A Monster Calls
Autor: Patrick Ness (podle námětu Siobhan Downdové)
Ilustrace: Jim Kay
Počet stran: 216
Nakladatelství: Jota

Conor je třináctiletý kluk, který to nemá v životě zrovna jednoduché. Jeho maminka umírá, táta má svou druhou rodinu v Americe, Conor je odkázán na babičku, která si z něj dělá otroka. Navíc je ve škole cílem šikany, zrovna se pohádá se svou nejlepší kamarádkou a náhle je úplně na všechno sám. K tomu všeho ho už léta pronásleduje děsivá noční můra. Jednoho dne jej ale navštíví netvor, který na sebe bere podobu tisu. Postupně vypráví Conorovi tři příběhy a nakonec chce, aby mu za to Conor pověděl čtvrtý příběh. Dokáže ale Conor vyslovit tu nejpravdivější pravdu?

Conor je úžasná a neobyčejná postava. Nebylo na něm nic, co by mi mohlo vadit, vždy jsem pro něj měla pochopení, pro každé jeho slovo, každý čin, každou myšlenku. Je to obyčejný kluk, ke kterému se život vůbec nepostavil férově. Ale tak už to bývá – život není fér. Všechny ostatní postavy jsem chtěla nenávidět. Jeho babičku, za to, jak se k němu chová. Jeho tátu, za to, že je mu jeho druhá rodina přednější než Conor. Jeho kamarádku Lily, za to, co mu udělala. I jeho maminku, za to, že umírá. Samozřejmě za to nemohla, ale zkrátka to vůči němu nebylo hezké.

Netvor byl výjimečná postava. Conor s netvorem jsou podle mě jedni z nejlepších knižních postav, které znám. Oba jsou úplně jiní. Ale oba jsou svým způsobem neskutečně neobyčejní a tvoří skvělou dvojku. Jejich rozhovory jsem milovala, stejně jako jsem milovala netvorovy příběhy, které v sobě měly tolik hlubokých myšlenek.

Námět Siobhan Downdové byl neskutečný a jsem moc ráda, že jej Patrick Ness zpracoval. Jeho styl psaní je něco úchvatného, úplně se mě tím dotýkal a jsem přesvědčena, že by se kniha Siobhan líbila, protože si lepší zpracování nedovedu představit. A Jim Kay svými úžasnými ilustracemi knize na kráse jen přidal.

Volání netvora je úžasná knížka. Velmi krátká, ale nádherná, kouzelná, silná a neobyčejně neobyčejná. Přečetla jsem ji během dvou hodin a byly to překrásné dvě hodiny. Knížka mě do sebe vtáhla, pohltila mě, nutila tajit dech a ronit slzy, šeptat si otázku Proč?, ačkoliv jsem znala odpověď. Příběh Conora je smutný, hluboký a neférový, ale opravdový. Zamilovala jsem se do toho příběhu. Zamilovala jsem se do té knihy a mám chuť ji číst znovu a znovu, protože to za to vážně stojí. Je jedinečná.

100%

Děkuji nakladatelství JOTA za poskytnutí recenzního výtisku.